Posts

Showing posts from August, 2012

Cerita Raya Saya

Image
Assalamualaikum :)
Belum terlewat rasanya untuk aku ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir dan Batin. Banyak benda yang aku nak cerita sebenarnya. Bukan Setakat cerita hari raya, cerita pasal lain-lain pun ada. 
Alhamdulillah. Raya tahun tersangatlah happening bagi aku. Sebab raya tahun ni semua kakak-kakak, abang-abang, kakak ipar, abang-abang ipar sume balik kampung. Takde yang terkecuali. Memang best lah. Mungkin tahun depan dah tak semeriah tahun ni sebab abang aku yang keje kat penjara tak dapat cuti tahun depan. Kalau cuti pun seminggu lepas raya baru balik kampung. Kakak aku yang keje kat KL plak raya kat Perak, kampung suami dia. Tahun ni sebab mak ayah abang ipar aku beraya kat Jordan so diorang balikla beraya kat kampung. Tak lama pun. Raya kedua diorang dah balik KL. Abang ipar aku tak dapat cuti lama-lama. 
Kakak aku yang keje kat KETENGAH plak cuti memang lama tapi duk kampung sampai raya ketiga je. Lepas tu balik umah suami dia kat Klang, habiskan cuti. Raya ke…

Persediaan Untuk Menghadapi Peperiksaan

Image
Countdown for TRIAL SPM  = 21 days left
Countdown for SCARY SPM= 90 days left

Di sini aku nak kongsi beberapa TIPS berguna untuk sesape yang bakal menghadapi peperiksaan termasuklah tuan punya blog ni. Jangan gabra, nervous, takut, gemuruh, berdebar and ape-ape aje. Just relax.


MEMILIH KAWAN YANG SESUAIDi saat ini sangatlah kritikal untuk memiliki kawan yang sesuai dengan persediaan kita menduduki peperiksaan. Kawan yang sesuai adalah kawan yang memahami bahawa kita dalam persediaan menghadapi peperiksaan, maka dia tidak membawa kita kepada kelalaian, membuang masa dan tidak juga mengusik hati kita. Kawan yang baik juga akan membantu kita memberikan keadaan yang selesa dalam pembelajaran dan membantu bila perlu.

MENGUTAMAKAN NOTA PENDEKTelah kita belajar sekian lama maka tidak punya masa lagi untuk mengulangkaji dengan membaca seluruh buku teks tetapi nota-nota ringkas adalah bantuan terakhir bagi mengingat kembali segala apa yang kita pelajari. Peta minda mudah membantu dalam mengulangk…